Dedeman, o poveste de succes din România

Data actualizării: 7 martie 2025

În România, Dedeman este una dintre cele mai prospere companii, înregistrând în 2020 un profit record de 690 de milioane de euro, echivalentul a 3,3 miliarde lei. Performanța fraților Dragoș și Adrian Pavăl, acționarii majoritari, este remarcabilă, mai ales că studiile lor nu par să aibă legătură cu domeniul în care au reușit.

Frații Pavăl și-au început cariera într-un domeniu complet diferit

Cei doi provin dintr-o familie modestă, cu opt copii, dintr-un sat din județul Suceava. Dragoș Pavăl, cel mai mare dintre frați, a fost sfătuit să își continue studiile la un liceu din Iași, o alegere atipică față de majoritatea tinerilor din zonă, care mergeau la Fălticeni. Cu toate că ajuta frecvent la muncile câmpului, și-a concentrat eforturile asupra învățării, reușind să fie admis la Facultatea de Matematică din Iași, secția Informatică. Pe același drum l-a urmat și Adrian, fratele său mai mic.

„Nici azi nu știu ce a fost în capul meu de am plecat atât de departe, mai ales că părinților le-a fost foarte greu să mă întrețină. Dar poate că așa a fost să fie, să-mi iau viața în mâini de la 14 ani.

Părinții mei sunt oameni simpli, de la țară. Chiar dacă nu au făcut școli înalte, au o înțelepciune a lor. Norocul nostru a fost să avem părinți înțelepți, care ne-au educat și ne-au format astfel încât să înțelegem că fără muncă nu poți obține niciodată nimic. Originea modestă n-a fost niciodată o povară, din contră, m-a ajutat enorm.”Dragoș Pavăl, interviu pentru Adevărul

După absolvire, Dragoș Pavăl a fost repartizat la o fabrică de confecții din Bacău, unde a început să se familiarizeze cu principiile comerțului. A creat un soft de contabilitate, însă munca sa de informatician nu era apreciată. Această dezamăgire l-a determinat să-și încerce norocul în antreprenoriat. În 1992, alături de fratele său, a deschis primul magazin Dedeman, un spațiu de doar 16 metri pătrați, unde se vindeau produse diverse, de la sucuri și gume de mestecat la unghiere și papuci de casă.


Resursele financiare necesare pentru acest prim magazin au fost adunate cu dificultate. Dragoș Pavăl mărturisește că salariul său de la fabrică era mai mic decât cel al unei femei de serviciu, motiv care l-a ambiționat să își construiască propriul drum. A apelat la socrii săi pentru un împrumut modest și a primit o Dacie break, în timp ce fratele său, Adrian, a contribuit cu 10.000 de mărci, bani obținuți din comerțul cu marfă adusă din Rusia.

Citește și:

„Părinții nu ne puteau ține pe toți în școală, iar frații noștri mai mici s-au sacrificat pentru ca eu și Adrian să putem face o facultate. A fost o datorie morală să-i aducem pe toți lângă noi.”Dragoș Pavăl

Deși veniturile modeste ale familiei nu au permis ca toți frații să urmeze studii superioare, Dragoș și Adrian Pavăl au decis să îi susțină, angajându-i ulterior în cadrul companiei. Astfel, afacerea Dedeman a devenit un proiect de familie, crescând de la un mic butic la o rețea națională de magazine de bricolaj.

Prin perseverență și viziune antreprenorială, frații Pavăl au reușit să transforme Dedeman într-un gigant al pieței românești, consolidându-și poziția în domeniul construcțiilor și amenajărilor interioare. Fără sprijin extern sau parteneriate internaționale, compania a devenit una dintre cele mai mari afaceri cu capital românesc, dovedind că succesul se poate construi și din resurse proprii, cu muncă și determinare.

Citește și:
🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe doctorulvostru.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨