Am diabet, ce să mănânc?

0
222

Poate fi diabetul ținut sub control?

Desigur. Concentrația zahărului în sânge (cunoscută și sub numele de glicemie ) poate fi menținută în limite normale chiar și de către cei care au fost diagnosticați cu diabet de tip II dacă aceștia se hrănesc sănătos, fac suficientă mișcare fizică și își păstrează greutatea corporală cât mai aproape de ideal.

De asemenea, greutatea normală ajută mult la normalizarea grăsimilor din sânge și la scăderea tensiunii arteriale.

Unii dintre diabetici trebuie să folosească și medicamente pentru a-și normaliza glicemia.

 

Care este dieta cea mai sănătoasă pentru diabetici?

Folosirea piramidei alimentației sănătoase te ajută să consumi o varietate de alimente sănătoase. Atunci când consumi o varietate de alimente, organismul obține toate vitaminele și mineralele de care ai nevoie.

piramida diabet

ATENȚIE! Aceasta este o varianta a piramidei alimentației care include carne. Este preferabil sa renunțați la acest aliment, întrucât carnea nu este indispensabila unei alimentații sănătoase; dimpotrivă, ea conține numeroase substanțe dăunătoare sănătății. Vă recomand să studiați o variantă vegetariană a piramidei.

piramida diabet fara carne

Consumați alimente diferite din fiecare grupă în fiecare zi. Studiați exemplul de mai jos pentru a vedea cum se poate realiza acest lucru.

Ziua 1Ziua 2
Fructe:măr
portocală
pară
banana
Verdeturi:varzasalata
fasole verde

 

Cereale și amidonoase

Cerealele și amidonoasele sunt o categorie de alimente în care se includ pâinea, cerealele pentru micul dejun, pastele fainoase, cartofii și alte legume cu conținut crescut de amidon. Consumați amidonoase la fiecare masă. Unii oameni vă vor spune că nu e bine să mâncați prea mult din astfel de alimente, dar acest sfat nu mai este corect. Consumul de alimente bogate în amidon s-a dovedit a fi sănătos pentru toată lumea, inclusiv pentru cei care suferă de diabet.

diabet si amidon

Numărul de porții pe care le poți consuma în fiecare zi depinde de

  • Necesarul tău de calorii
  • Schema de tratament antidiabetic pe care o folosești.

Amidonoasele oferă organismului energie, vitamine, minerale, precum și fibre.
Atenție! Cerealele integrale sunt mai sănătoase pentru că ele conțin mai multe vitamine, minerale si fibre. Fibrele combat constipația si contribuie la sănătatea intestinelor.

Cât conține o porție de amidonoase?

1 Porție: 1 felie de paine sau 1 cartof mic la cuptor sau fiert sau 1/2 ceasca de cereale gatite sau 3/4 ceasca de fulgi de cereale sau 1 tortilia mica

2 Porții: 2 felii de paine sau 1 cartof mic la cuptor sau fiert + 1 stiulete de porumb mic fiert sau copt.

portie amidon

3 Porții: 1 chifla mica + 1/2 ceasca de mazare + 1 cartof mic copt sau fiert sau 1 cana de orez fiert.

portii amidon

Poți consuma una, doua sau trei porții de alimente amidonoase la un prânz. Dacă folosești mai mult decât o singură porție la o masă, poți opta între a mânca mai multe tipuri de alimente amidonoase sau mai multe porții din același aliment.

 

Cum să cumperi, să gătești și să consumi alimente amidonoase cât mai sănătoase?

  • Cumpărați cereale și pâine integrale
  • Consumați cât mai puțin și mai rar amidonoase prăjite, bogate în grăsime, cum ar fi cartofii prăjiți, chipsurile, preparatele de patiserie, biscuiții, brioșele etc.
  • Folosiți iaurt degresat sau parțial degresat în loc de smântână pentru cartofii copți.
  • Înlocuiți maioneza din sandwichuri cu muștar.
  • Înlocuiți maioneza și margarina folosite cu pâine, chifle sau pâine prăjită cu alternative degresate parțial sau total.
  • Folosiți dispozitive de tip spray pentru a pulveriza uleiul pe alimente în loc de a adăuga ulei ca atare, dresuri de salate, unt sau margarină.
  • Gătiți și consumați cerealele cu lapte degresat (smântânit) sau parțial degresat (1%).
  • Folosiți numai gemuri sau dulcețuri fără zahăr, brânză de vaci fără grăsime sau iaurt degresat.

Verdețurile

Verdețurile sunt alimente sănătoase pentru toți, inclusiv pentru diabetici. Consumați în fiecare zi verdețuri și legume crude și gătite. Ele vă oferă vitamine, minerale și fibre, cu foarte puține calorii.

Numărul de porții pe care ar trebui să le consumi în fiecare zi depinde de

  • Necesarul tău de calorii
  • Cum îți îngrijești diabetul.

Ce conține o porție de verdețuri pentru diabetici?

1 Portie: Contine 1/2 cana de morcovi fierti sau 1/2 cana fasole verde gatita

1 portie verdeturi

2 Portii: Contine 1/2 cana de morcovi fierti + 1 cana de salata sau 1/2 cana suc de legume + 1/2 cana fasole verde gatita.

2 Portii verdeturi

3 Portii: Contine 1/2 cana verdeturi gatite + 1/2 cana fasole gatita si o rosie mica sau 1/2 cana vrocoli + 1/2 cana sos de tomate.

3 portii verdeturi

Poți mânca una, două sau trei porții de verdeturi la o masă. Dacă consumi mai mult decât o porție la o masă, poți opta între a consuma tipuri diferite de verdețuri sau a servi două sau trei porții din acelați tip de verdețuri.

Cum să cumperi, să gătești și să consumi verdețuri cât mai sănătoase?

Consumați verdețuri și legume crude sau gătite cu puțină sau fără grăsime adăugată. Da, este posibil ca verdețurile să fie gătite și consumate fără nici un pic de grăsime!

  • Încercați dresuri de salate fără grăsime sau cu conținut redus de grăsime la verdețurile și salatele consumate.
  • Gătiți verdețurile la aburi (înăbușit) sau cu o cantitate mică de apă, fără grăsime.
  • Adăugați puțină ceapă sau usturoi mărunțite.
  • Folosiți puțin suc de lămâie pentru a da gust verdețurilor sau salatelor.
  • Presărați deasupra mirodenii și condimente vegetale. Acestea dau gust delicios dar nu conțin grăsimi sau calorii aproape deloc.

Dacă folosiți o cantitate mică de grăsime, alegeți ulei de măsline, de floarea soarelui sau margarină de consistență moale (la tub) în loc de carne grasă, unt, slănină sau dresuri grase.

Fructele

Fructele sunt sănătoase pentru toată lumea, inclusiv pentru diabetici. Fructele ne dau energie, vitamine, minerale și fibre.

fructe pentru diabet

Numărul de porții pe care trebuie să le consumi zilnic depinde de

  • Necesaul de calorii.
  • Cum îți tratezi diabetul.

Cat conține o porție de fructe pentru diabetici?

1 Portie: Contine 1 mar mic sau 1/2 cana suc de fructe sau 1/2 grepa

fructe pentru diabet

2 Portii: Contine o banana sau 1/2 cana suc de portocale + 1/4 cana de capsuni.

Fructe pentru diabet portia 2

Poți să consumi una sau două porții de fructe la o masă. Dacă mănânci mai mult decât o porție la o masă, alege tipuri diferite de fructe sau consumă două porții din același fruct.

Cum ar trebui să mănânc fructele?

Poți mânca fructele în stare crudă, sub formă de suc fără adaus de zahăr sau conservate în sirop propriu ori prin uscare.

  • Cumpărați fructe de dimensiuni mai mici.
  • Consumați de preferință fructele integrale în loc să beți doar sucul lor. Pe lângă alte avantaje, vă veți sătura mai repede.
  • Cumpărați numai sucuri de fructe care conțin 100% suc natural de fructe, fără adaus de zahăr.
  • Beți sucul de fructe în cantități mici.
  • Păstrați deserturile din fructe cu conținut crescut de zahăr și grăsime (prăjitura de mere, de cireșe etc.) pentru ocazii cu totul speciale.

Consumul de lapte și iaurt pentru diabetici 

Laptele și iaurtul degresate sau parțial degresate sunt sănătoase pentru toată lumea, inclusiv pentru diabetici. Laptele și iaurtul ne oferă energie, proteine, calciu, vitamina A și alte vitamine și minerale.

Beți zilnic lapte degresat (smântânit) sau parțial degresat (1%). Folosiți iaurt degresat sau parțial degresat. Acestea conțin mai puține grăsimi totale, saturate și colesterol.

Lapte si iaurt pentru diabetici
Lapte si iaurt pentru diabetici

Numărul de porții pe care trebuie să le consumi în fiecare zi depinde de

  • Necesarul tău de calorii.
  • Cum îți tratezi diabetul.

Notă: Dacă sunteți o femeie însărcinată sau alăptați, consumați patru sau cinci porții de lapte sau iaurt în fiecare zi.

Consumul de proteine și alimente proteice la diabetici

Alimentele proteice sunt carnea, ouăle, brânza, peștele, leguminoasele uscate (fasole, soia etc.) și tofu. Consumați cantități mici din aceste alimente în fiecare zi.

ATENȚIE! Aceasta este o varianta a piramidei alimentației care include carne. Este preferabil sa renunțați la acest aliment, întrucât carnea nu este indispensabila unei alimentații sănătoase; dimpotrivă, ea conține numeroase substanțe dăunătoare sănătății. Vă recomand să studiați o variantă vegetariană a piramidei.

Alimentele proteice sunt utile organismului pentru a clădi țesuturi și mușchi. De asemenea, ele furnizează vitamine și minerale.

consumul de carne in diabet

Numărul de porții pe care trebuie să le consumi în fiecare zi depinde de:

  • Necesarul tău de calorii.
  • Cum îți tratezi diabetul.

Ce contine o porție de alimente proteice in diabet

1 Portie: Contine 60 – 90g peste gatit sau 60 – 90g pui gatit sau 60g de branza sau 120g tofu.

ATENȚIE! Mărimea porției pe care o consumați acum s-ar putea să fie prea mare!

O porție trebuie să nu depășească 60-90 g după gătire, adică o bucată de dimensiunea unui pachet de cărți de joc.

Cum să cumperi, să gătești și să consumi alimente proteice cât mai sănătoase?

  • Cumpărați carne cât mai slabă, fără grăsime vizibilă. Înlăturați toată grăsimea vizibilă în timpul preparării.
  • Consumați carnea de pasăre sau de curcă fără piele.
  • Gătiți alimentele proteice cu cât mai puțină grăsime:
    • Coaceți la cuptor
    • Înăbușiți
    • Fierbeți
    • Aburiți
  • Pentru a da o aromă mai bună, folosiți suc de lămâie, sos de soia, ketchup, mirodenii și condimente vegetale.
  • Gătiți ouăle cu o cantitate mică de grăsime.
  • Consumați cantități mici de nuci, unt de nuci, pui fript sau pește fript. Acestea sunt alimente foarte bogate în grăsime.

Grăsimile și uleiurile in diabet

Grăsimile și uleiurile se găsesc în vârful piramidei. Aceasta ne spune că trebuie să le consumăm numai în cantități mici, întrucât conțin foarte multe calorii. Unele grăsimi conțin și grasimi saturate și colesterol care sunt dăunătoare sănătății.

Grăsimea poate proveni și din alte alimente, cum este carnea și unele produse lactate.

Alimentele bogate în grăsimi sunt ispititoare. Dar păstrarea consumului acestor alimente la valori scăzute vă ajută să scăpați de kilogramele în plus, să vă readuceți la normal zahărul și grăsimile din sânge și să scădeți valorile tensiunii arteriale.

grasimi in diabet

Dulciurile in diabet

Dulciurile se găsesc tot în vârful piramidei. Aceasta ne spune că trebuie să le consumăm în cantități mici și rar.

Dulciurile concentrate conțin calorii foarte multe dar nu și alte substanțe nutritive. Unele dulciuri – cum ar fi prăjiturile, plăcintele, și produsele de cofetărie – conțin și cantități apreciabile de grăsime. De asemenea, ele pot conține grăsimi saturate și colesterol.

Dulciurile sunt foarte ispititoare. Dar dacă le veți consuma dar în cantități mici, veți reuși să eliminați kilogramele în plus, să vă mențineți glicemia și grăsimile din sânge sub control și să scădeți valorile tensiunii arteriale.

dulciuri in diabet

Ce contine o portie de dulciuri in diabet?

1 Portie: Contine 1 prajitura cu diametrul de 7-8 cm sau 1 gogoasa sau 4 bomboane de ciocolata sau 1 lingura sirop.

Portie dulciuri in diabet

Din când în când puteți mânca câte o porție de dulciuri. Oricum, este bine să discutați cu medicul dvs. în legătură cu acest subiect.

Cum pot să-mi satisfac dorința de dulce?

Consumați din când în când câte o porție de înghețată degresată, preparată în casă, iaurt sau un shake din fructe dulci.

Nu uitați că și alimentele degresate sau cu conținut redus de zahăr conțin calorii. Includeți-le în planul dvs. alimentar.

Piramida alimentației sănătoase 

Piramida alimentației sănătoase

Nu uita! 

Dacă dorești să te hrănești sănătos:

  • Alege alimente din toate cele șase grupe de alimente în fiecare zi.
  • Folosește o varietate cât mai mare de alimente din fiecare grup pentru a obține toate vitaminele și mineralele.
  • Asigură-te că mănânci suficiente amidonoase, verdețuri, fructe și lapte și iaurt degresate.
  • Consumă cantități mai mici de alimente proteice sărace în grăsime.
  • Consumă cantități mici de grăsimi, uleiuri și dulciuri.
  • Consultă medicul înainte de a urma această schemă piramidală.

 

Notă: Acest articol este tradus și adaptat după un material oferit de The National Diabetes Information Clearinghouse (NDIC) , un departament al Institutului național de diabet și boli digestive și renale (NIDDK) din SUA.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.