Cum prevenim osteoporoza?

0
78
osteoporoza
osteoporoza

Osteoporoza este o boala comuna, foarte raspandita, pana nu demult considerata o stare normala odata cu inaintarea in varsta.

Trebuie sa te gandesti daca ai osteoporoza daca:

– esti femeie si esti la menopauza;

– esti o persoana cu o constitutie subtire si ai sub 60 kg;

– ai una sau mai multe rude de gradul I care au suferit de osteopooza sau au avut fracturi de fragilitate.

Riscul de a face osteoporoza este mai mare odata cu inaintarea in varsta si se dezvolta lent, de-a lungul mai multor ani si se poate spune ca debuteaza imediat dupa 30 ani; dupa aceasta varsta practic masa osoasa scade.

Cel mai indicat este sa prevenim osteoporoza si aceasta se realizeaza pornind de la faptul ca atat calciul, cat si magneziul sunt cei mai importanti in mentinerea echilibrului dintre formarea si degradarea testului osos. Vitamina D este importanta in absorbtia intestinala a calciului si depunerea lui in oase, vitamina K are importanta decisiva in stabilitatea oaselor, hormonii sexuali (estrogenul la femei si testosteronul la barbati). Exercitiul fizic regulat, oricat de putin, ajuta la mentinerea densitatii osoase, intareste sistemul muscular si scade astfel riscul caderilor.

Calciul este asadar un element esential al structurii oaselor tale si sa ai grija sa nu iti lipseasca din alimentatia zilnic!

Sursele alimentare bogate in calciu ce ar trebui consumate frecvent in preventia osteoporozei sunt:

– produsele lactate (toate cu exceptia untului, smantanei). Se recomanda consumul de lactate semidegresate (cu 1,5% grasime gen lapte semidegresat, iaurt dietetic, branza dietetica, etc.);

– paine neagra, cereale integrale;

– conservele din peste gras (somon de exemplu);

– sucurile de fructe;

– soia;

– apa minerala;

– legumele verzi ca broccoli, spanac.

– migdale, tofu;

– de asemenea exista produse pe a caror eticheta se specifica ca sunt imbogatite cu calciu, dar este recomandata studierea acestor etichete.

De evitat:

– alimente bogate in fosfati care scot calciul din oase (ex.: cofeina si semipreparatele);

– alimente bogate in proteine animale si sarea deoarece grabesc eliminarea calciului din organism;

– alcoolul este un alt dusman al oaselor. El reduce absorbtia intestinala a calciului si prin efectul toxic pe care il are asupra ficatului; blocheaza transformarea vitaminei D in forma sa activa.

Alte masuri de preventie:

– miscarea cum ar fi o plimbare zilnica de cel putin 30 minute, alergatul usor (jogging), tenis, aerobic usor – este indispensabila pentru mentinrea sanatoasa a osului;

– fumatul trebuie oprit! nicotina blocheaza capacitatea estrogenului de a proteja oasele.

In aceasta afectiune adresarea la medicul de familie este esentiala pentru calcularea riscului de aparitie a bolii (daca ai peste 65 de ani, daca ti s-a instalat menopauza inainte de 50 de ani, daca esti la menopauza si ai suferit o fractura, daca ai avut imobilizare prelungita la pat, daca ai suferit fracturi in urma unor traumatisme minore) si eventual recomandarea unor investigatii (gen radiografie, osteodensitometrie cu ultrasunete sau o investigatie numita DEXA).

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.